Lider on the radar: Ivan Marković, Unitfly

Lider on the radar: Ivan Marković, Unitfly
Pod njegovim vodstvom, mala IT tvrtka postigla je izvanredne uspjehe surađujući s nekim od najvećih kompanija u Europi i brzo šireći svoju prisutnost na globalnom tržištu. Njegovo sudjelovanje u prestižnim programima poput YTILI dodatno je obogatilo njegovu viziju vođenja i pristup poslovanju. Zanima vas tko je mladi vizionar u tehnološkom svijetu? Upoznajte Ivana Markovića, jednog od osnivača i direktora hrvatskog start-upa Unitfly, specijaliziranog za analizu procesa, usluge automatizacije i implementaciju softvera. Uz težnju za izvrsnošću i izlazak iz zone komfora, Ivan zagovara kulturu individualne odgovornosti i fleksibilnosti, što je istaknuo uvođenjem benefita kojim se rijetko koja tvrtka može pohvaliti - neograničenih dana godišnjeg odmora u Unitflyju. Više o Ivanu i njegovim razmišljanjima o vodstvu i inovacijama pročitajte u nastavku.

Možete li podijeliti neke ključne događaje ili prekretnice u svom karijernom putovanju koje su oblikovale Vaš stil vođenja?

Smatram da je stil vođenja rezultat kombinacije karaktera pojedinca i svakodnevnih situacija. Iako ne mogu izdvojiti jedan ključni događaj ili prekretnicu, siguran sam da su moj prvi studentski posao, iskustva volontiranja na fakultetu, prvi stalni posao, prva pozicija timskog voditelja i prvi direktor kompanije za koju sam radio, zajedno oblikovali moj stil vođenja. Također, stil vođenja se mijenja kroz svakodnevni rad i vođenje. Mi smo kompanija koja stabilno raste, a stil vođenja se prilagođava svakoj promjeni u broju članova tima. Vođenje tima od dvoje ljudi nije isto kao vođenje tima od deset ili dvadeset ljudi. Najveći doprinos stilu vođenja daju članovi timova i njihov feedback.

 

Kako biste opisali jedinstvenu kulturu Vaše organizacije u tri riječi i kako se ta kultura odražava na svakodnevni rad Vašeg tima?

Uzajamna podrška, otvorena komunikacija i kontinuirani razvoj tri su karakteristike naše kulture. Jako nam je važno da svaki član tima osjeća podršku od kolega, kako profesionalnu, tako i privatnu. Težimo kulturi otvorene komunikacije gdje se kroz kontinuirani feedback međusobno razvijamo i gdje postoji potreba i odgovornost za kontinuiranim rastom i razvojem. Smatram da smo kreirali radno okruženje koje odražava ove karakteristike. Svjesni smo da neće svatko zauvijek ostati raditi u našoj kompaniji, ali naš cilj je da osoba, pri odlasku, bude bolja nego kada je dolazila, kao i da kompanija bude bolja kroz doprinos svakog pojedinca.

 

Koja je najvažnija promjena koju ste implementirali kao lider i kako je to utjecalo na Vašu organizaciju?

Većinu promjena provodimo u suradnji s ostalim članovima organizacije. S partnerima i suvlasnicima u kompaniji, ne bih isticao samo svoje zasluge ili inicijative. Međutim, dvije promjene koje bih posebno izdvojio su uvođenje OKR metodologije i benefita neograničenog godišnjeg odmora. Uvođenje OKR-a pružilo nam je strateški okvir za sagledavanje poslovanja i mogućnost redovitog pregleda našeg rada iz šire perspektive. To nam omogućuje kvalitetnu retrospektivu i definiranje smjera u kojem želimo ići. Operativno, ponekad smo bolji, ponekad lošiji, ali imamo pristup koji donosi rezultate. Uvođenje benefita neograničenog godišnjeg odmora omogućilo nam je da prenesemo poruku o kulturi individualne odgovornosti i fleksibilnosti. Redoviti 1:1 sastanci i poticanje otvorene komunikacije također su važni elementi naše kulture.

Koja je glavna lekcija koju ste naučili o vođenju i liderstvu izvan poslovnog svijeta, možda iz osobnog iskustva ili od nekog Vašeg mentora?

Poštovanje prema drugima i nenametljivost su vrline koje visoko cijenim, kako privatno tako i u vođenju. Ako želimo raditi s inteligentnim i sposobnim ljudima, teško je nametnuti vodstvo. Ljudi sami biraju koga će pratiti. Zbog toga smatram da lider treba pokazivati maksimalno poštovanje prema drugima i svakodnevno se dokazivati kroz kvalitetnu komunikaciju i pristup poslu. Lider ne bi trebao iskorištavati svoju poziciju da bi nametnuo svoje ideje.

 

Koja Vas je životna filozofija vodila kroz život i karijeru, te kako se ta filozofija odražava na način na koji vodite svoju organizaciju?

Rekao bih da je to kombinacija optimizma, težnje za boljim i želje za isprobavanjem novih stvari. Sva tri elementa su međusobno povezana. Kroz želju za isprobavanjem novih stvari uvijek nastojim izlaziti iz zone komfora i imati način razmišljanja koji ne dopušta da smatram naš pristup ili rad najboljim samim po sebi. Izlaganje novim situacijama, isprobavanje novih pristupa i tehnika, upoznavanje novih ljudi i tržišta – sve to proširuje vidike i omogućava rast kroz bolje razumijevanje svijeta oko sebe. U timu uvijek naglašavam da, ako ostanemo zatvoreni unutar svoja četiri zida s ljudima koji su izabrali biti dio našeg tima i mislimo da smo najpametniji, uspjeh će biti daleko. Samo vanjska validacija može potvrditi gdje smo i što smo. U cijelom tom procesu i razmišljanju potrebno je imati dozu optimizma. Svijet neće stati ako pogriješimo. Konačno, težnja za boljim uključuje želju za izlaskom iz zone komfora, ali i pristup koji neće dopustiti prosječnost. Ako nešto radimo i ulažemo vrijeme i energiju u to, potrudimo se da to radimo najbolje što možemo. Neće svatko, niti mora svatko, biti motiviran da izlazi iz zone komfora, ali ako već jeste u toj zoni, nastojte svaki dan postati bolji u tom području.

Možete li opisati situaciju kada ste se suočili s neuspjehom i kako ste ga prevladali?

Neuspjeh, poput uspjeha, je relativan pojam koji ovisi o perspektivi promatrača. Ako bih rekao da nisam imao neuspjeha, to bi vjerojatno bilo netočno, kao i tvrdnja da nisam uspio. Kao i svi u poslu, imao sam neuspješnih odluka i projekata, ali nijedan mi nije prouzročio veliki neuspjeh s trajnim posljedicama. Možda toga jednostavno nisam svjestan. Općenito smatram da je važno nešto naučiti iz neuspjeha, podići glavu i nastaviti dalje. Svijet neće stati.

 

Kada ste posljednji put isprobali nešto potpuno novo i izvan svoje zone komfora?

Mi smo kompanija koja raste u pogledu prihoda, projekata, broja zaposlenih i broja proizvoda koje nudimo na tržištu. Zbog toga se često nalazim izvan svoje zone komfora. Evo, upravo odgovaram na pitanja za ovaj intervju na letu za Madrid. Tamo ćemo kao sponzori na konferenciji isprobati nove prodajno-marketinške strategije, što je za sve nas izlazak iz zone komfora.

 

Koja je Vaša omiljena tehnika za motiviranje svojeg tima u teškim trenucima?

Najteži trenuci su često specifični momenti na projektima kada moramo ne samo isporučiti rješenje za određeni problem, nego i zadovoljiti specifične zahtjeve korisnika. Budući da radimo s različitim profilima i industrijama, tehnike komunikacije korisnika se razlikuju. U tim trenucima ključno je podsjetiti tim na širu sliku – razlog našeg rada i činjenicu da ćemo riješiti svaku situaciju. Interno često koristimo izraz “Riješit ćemo”. Bez obzira na sve, svaki se problem na kraju riješi i svaki težak trenutak prevlada.

Koju strategiju koristite kako biste riješili konflikte u timu?

Kao kompanija, ulažemo veliki trud u svakodnevnu komunikaciju i posebno se oslanjamo na feedback. Važno je znati kako pružiti i prihvatiti feedback na pravi način. Također, ključno je stvoriti okruženje i odnose unutar tima gdje svaki pojedinac zna da će se kolege uvijek odnositi s poštovanjem. Svaki feedback, bilo da je pohvala ili konstruktivna kritika, ima za cilj razvoj osobe kojoj je feedback upućen. Ako postoji kultura unutar tima koja se temelji na međusobnom poštovanju i želji za napretkom, uz poticanje čestog i otvorenog feedbacka, konflikti nisu česti. Mogu se pojaviti oko specifičnih odluka, ali i tada znamo kako donosimo odluke. Ne dolazi do konflikata na osobnoj razini, niti bi trebalo. Ako se konflikt i dogodi, obično je dovoljno smiriti emocije u tom trenutku. Nakon toga, sve nesuglasice se riješe kroz otvoreni i iskreni razgovor.

“Težnja za boljim uključuje želju za izlaskom iz zone komfora, ali i pristup koji neće dopustiti prosječnost.”

Kada ste se posljednji put “igrali” s nekim kreativnim alatima ili tehnikama, uključujući AI, kako biste riješili neki poslovni problem?

Unutar našeg tima koristimo i potičemo upotrebu Chat GPT-a, kao i drugih AI alata koji mogu riješiti specifične probleme s kojima se susrećemo. Nedavno sam koristio Chat GPT za generiranje vizualizacija za prezentaciju koje inače ne bih mogao pronaći, ili bi njihovo stvaranje interno oduzelo previše resursa. AI je ovdje da ostane, i svi ćemo u poslovanju koristiti više ili manje AI alate koji će nam pomoći obaviti određene poslovne zadatke. Kao tvrtka koja implementira tehnološka rješenja s ciljem unaprjeđenja poslovanja naših korisnika, odmah smo prepoznali važnost AI-a. Naši korisnici također očekuju da će im AI maksimalno pomoći. Konkretno, kao tvrtka, pomažemo tzv. “knowledge workers” da rade pametnije. Raditi pametnije znači smanjiti vrijeme utrošeno na nezadovoljavajuće aktivnosti kao što su pisanje e-mailova, traženje informacija, kreiranje i pretraživanje dokumenata i slično. To su sve aktivnosti koje nisu primarno važne za organizacije u kojima ti pojedinci rade, ali su manualni zadaci koji mogu oduzeti i do 50% radnog vremena. Zamislite zanimanja poput odvjetnika, knjigovođa, marketinških stručnjaka, voditelja projekata i slično. Najveća vrijednost koju oni pružaju svojim organizacijama leži u njihovom znanju i vrijednosti koju donose kada to znanje primjenjuju i nadopunjuju kako bi riješili specifične potrebe. To su aktivnosti na koje bi trebali trošiti vrijeme, a ne na pretraživanje informacija ili ručno kreiranje dokumenata. Naša tvrtka radi na rješenjima u kojima će AI značajno skratiti vrijeme koje danas nepotrebno trošimo, te tako povećati produktivnost pojedinaca i profitabilnost tvrtki.

Na koji projekt ili suradnju ste najponosniji?

Najponosniji sam na to što smo kao kompanija uspjeli surađivati s nekim od najvećih kompanija u ovom dijelu Europe na strateški važnim IT rješenjima koja koristi velik broj korisnika. Uz to, brzo smo razvijali vlastite proizvode i stekli korisnike širom svijeta. Od samog početka naša je strategija bila globalna, s ciljem suradnje s velikim korisnicima koji zahtijevaju složena i kvalitetna rješenja, čime bi utjecaj naših rješenja bio velik. Zadovoljan sam što smo do sada ostvarili oba zacrtana cilja i vjerujem da možemo nastaviti rasti na solidnim temeljima.

 

Koji su po Vama najvrjedniji benefiti u današnje vrijeme koje poslodavac nudi radniku? Da li je to opcija rada remote, četverodnevno radno vrijeme ili nešto treće?

Nisam veliki pobornik unaprijed definiranja benefita kao vrijednih ili bitnih. Mnogo toga ovisi o tome što kompanija radi, kakav tim zapošljava, kakva je dinamika tima i slično. Na primjer, nudimo mogućnost rada na daljinu, što trenutno odlično funkcionira jer se još uvijek međusobno viđamo, bilo da su to kolege koji često dolaze u ured ili oni koji rade na daljinu. Hoćemo li ikada biti kompanija koja u potpunosti radi na daljinu? Mislim da ne. Četverodnevni radni tjedan također zvuči dobro, ali samo ako kompanija to može operativno podržati, a ne vjerujem da svaka kompanija to može. Isto vrijedi i za benefite koje smo mi implementirali – nama odgovaraju, odgovaraju ljudima u timu, ali ne mogu sa sigurnošću tvrditi da ih svaka kompanija može podržati. Odlučili smo se staviti naglasak na zdravstvene benefite (godišnji sistematski pregledi i drugi medicinski pregledi, subvencija sportskih aktivnosti) i fleksibilnost (mogućnost rada od kuće uz uvjet da tražimo kolege koje će željeti doći i surađivati uživo, te neograničeni broj dana godišnjeg odmora, naravno, pod uvjetom da ponašanje pojedinca ne šteti kompaniji ili drugim kolegama).

Koji je Vaš omiljeni način da se riješite stresa u poslovnom okruženju?

Humor može biti od velike pomoći u stresnim situacijama unutar tima. U tim trenucima, važno je opustiti se, predahnuti i sagledati problem iz druge perspektive. Osim toga, humor je koristan alat za sastanke s korisnicima, predavanja i seminare, ukoliko se primjenjuje primjereno i u pravo vrijeme. Naposljetku, svi smo mi ljudi i radimo s drugim ljudima. Svatko preferira rad u opuštenoj i prijateljskoj atmosferi. No, važno je napomenuti da opuštena i prijateljska atmosfera ne isključuje profesionalizam, ozbiljnost i usmjerenost na visoku razinu kvalitete.

 

Koja je najvrjednija edukacija na kojoj ste bili?

Moje najvrijednije iskustvo bilo je sudjelovanje u YTILI programu, gdje sam bio odabran kao jedan od 50 poduzetnika iz Europe koji su imali priliku upoznati američko tržište. Ne mogu izdvojiti specifično znanje ili edukaciju koju sam stekao tijekom programa, ali sam upoznao tržište koje je brže, otvorenije i progresivnije od našeg. Naučio sam pristup poslovanju koji više potiče razmišljanje “može se”, prije nego što traži razloge zašto se nešto ne može. Također, želim istaknuti edukaciju o komunikacijskim i prezentacijskim vještinama u Bukureštu, gdje nas je britanski glumac dva dana učio tehnikama prezentiranja. Ta edukacija ostala mi je u sjećanju jer sam nakon nje postao svjestan svog prezentacijskog stila, prednosti i nedostataka.

 

Koje pitanje Vam nikada nisu postavili u intervjuu, ali biste voljeli odgovoriti na njega?

Ovo pitanje mi nikad nisu postavili, a sad sam odgovorio na njega 😊

PHOTO: FORWARD.HR