Lider on the radar: Sara Macura, Hermes International

Lider on the radar: Sara Macura, Hermes International

Danas u rubrici “Lider on the Radar” predstavljamo Saru Macuru, mladu i ambicioznu lidericu koja mijenja igru u FMCG industriji. Ova rođena Osječanka već je tijekom studija bila aktivna u studentskim poslovima i studentskom zboru. Svoju karijeru započela je kao regionalna koordinatorica u MPG d.o.o., a posljednjih devet godina provela je u Hermes International d.o.o., gdje je napredovala od asistenta prodaje i marketinga do voditelja HoReCa prodaje u Dalmaciji i Istri.

Sara je poznata po svojoj stručnosti u rješavanju sukoba, naglašavajući važnost razumijevanja individualnih motivacija i učinkovite komunikacije. U dinamičnom svijetu FMCG industrije, vjeruje da su prepoznavanje uzroka problema i poticanje pozitivnog radnog okruženja, kroz dobru organizaciju i team buildinge, ključni za uspjeh. Otkrijte strategije i uvide koji su pod Sarinim vodstvom doveli do uspjeha poznatog hrvatskog brenda Dida Boža.

Možete li podijeliti neke ključne događaje ili prekretnice u svom karijernom putovanju koje su oblikovale vaš stil vođenja?

Moj prvi posao još za vrijeme fakulteta bio je vođenje dvadesetak mladih ljudi (studenata) na području Slavonije i Baranje za tvrtku MPG. Svakodnevni rad, edukacija, planiranje ruta i obilazak terena s osobama koje su bile moje godište bio je izrazito zahtjevan i izazovan. S jedne strane, to su bili moji kolege i prijatelji s kojima sam nedugo prije toga radila, a sada sam im trebala postati autoritet i voditi ih. Najizazovnije je bilo postaviti granicu i zauzeti stav nadređene osobe, a pritom ne preći svoju osobnu granicu te ostati dosljedna i korektna. Puno sam se puta našla u situaciji da preuzmem veći dio posla kako bih njih rasteretila, iz straha da posao neće biti dovoljno dobro obavljen. Zbog toga sam u nekim trenucima doživjela “burnout” jer sam bila preopterećena. Danas, s ovim znanjem i iskustvom, mogu reći da je za lidera najbitnije znati voditi i dobro raspodijeliti zadatke u timu.

 

Koja je najvažnija promjena koju ste implementirali kao lider i kako je to utjecalo na vašu organizaciju?

U poslovanju se držim izjave: nije sramota ne znati ili zamoliti iskusniju osobu za savjet i objašnjenje. To pokazuje vlastiti rast i sposobnost razlučivanja koje su naše slabosti, a koje snage. Vjerujem da je u poslu kojim se bavim zaista bitan timski rad i povjerenje u kolege.

 

Koja vas je životna filozofija vodila kroz život i karijeru, te kako se ta filozofija odražava na način na koji vodite svoju organizaciju?

Ne postoji osoba koja nikada nije pogriješila. Iz svake pogreške može se izvući pouka koja će nas naučiti i izgraditi kao osobu, kako u privatnom, tako i u poslovnom svijetu. Jedina je pogreška ako pojedinac iz nje ništa ne nauči i ne primijeni, nego i dalje ponavlja isti obrazac ponašanja. Još jedan bitan zaključak je da nismo svi isti i da nije svaki posao za svakoga. Često sam se u poslu znala začuditi kada netko ne bi pokazao isti trud kao ja ili rješavao posao na meni sličan način. Smatram da sve te različitosti čine jednu zanimljivu sliku tržišta, a sve nas stavljaju na rang-ljestvicu kako bismo se što bolje predstavili u poslovnom svijetu.

Kada ste posljednji put isprobali nešto potpuno novo i izvan svoje zone komfora?

Nakon četiri godine rada u tvrtki Hermes International za brend Dida Boža, došlo je vrijeme da u svom privatnom životu napravim promjenu i preselim se u Split. Budući da je moj posao bio vezan za Zagreb, imala sam samo dvije opcije: dati otkaz ili pronaći novi posao u Splitu. Uvijek razmišljam unaprijed, pa mi je sinula ideja da u Splitu možemo proširiti suradnje i prodaju u HoReCa segmentu, koji je tek bio u začetku u Hermesu. Ovo je zasigurno bio izlazak iz moje zone komfora jer sam se našla na nepoznatom terenu, u nepoznatom gradu, i sama krenula ispočetka u novu priču. Korak po korak, istraživanje i veliki trud doveli su me danas do vođenja suradnje s oko šezdeset velikih hotelskih lanaca s kojima imamo uspješnu suradnju i gradimo svoj biznis.

 

Koju strategiju koristite kako biste riješili konflikte u timu ili konflikte s kolegama?

Ovo je pitanje zaista od velike važnosti, ne samo za lidere nego i za cijeli tim. Smatram da konflikti i neugodna poslovna klima dugoročno mogu zaista naškoditi poslovanju, a ako ih se na vrijeme ne riješi, mogu imati velike posljedice. Radeći s ljudima, trebate biti i dobar psiholog. Svaku osobu motivira nešto drugo i na svoj način rješava konflikte. Bitno je na vrijeme saznati uzrok problema i primijeniti ispravno rješenje koristeći razne tehnike rješavanja sukoba. Dobra komunikacija i razumijevanje osobe s druge strane ključni su. Kada razumijete problem, riješili ste prvi dio slagalice. Također, dobra organizacija i raspodjela poslova dovest će do zadovoljnijeg radnog okruženja. Druženja i team building aktivnosti izvan tvrtke poboljšat će međusobne odnose. Ako razmirice ne prestaju, treba pronaći uzrok koji ih stvara.

 

Koji je najveći mit o vođenju koji ste ikada čuli i kako biste ga raskrinkali?

Zanimljiv mi je mit da su muškarci bolji lideri. Smatram da spol ne određuje dobrog lidera, nego vještine, pristup i znanja koja osoba ima za ponuditi. U poslovnom svijetu mnogo sam puta susrela jake žene koje su ulogu liderice odlično preuzele. Iskustvo, karizma, empatija i dobar način vođenja, po meni, jedni su od najbitnijih aspekata dobrog lidera. Drago mi je vidjeti kako je taj mit u današnje vrijeme zaista samo mit, jer je sve više žena na vodećim liderskim pozicijama, a nadam se da će ih s vremenom biti još više.

Kada ste posljednji put otkrili nešto potpuno neočekivano o sebi na radnom mjestu, i što je to bilo?

Uvijek sam znala da sam dobar timski igrač i da volim raditi s ljudima. Ono što me u posljednjih nekoliko godina iznenadilo jest činjenica da sam se nesvjesno, u različitim problemima i zadacima, postavljala kao vođa, a nisam ni znala da to imam u sebi. Sada sam svjesna da volim voditi ljude i biti svojevrsni lider u timu ili pri rješavanju problema.

 

Kada ste se posljednji put “igrali” s nekim kreativnim alatima ili tehnikama, uključujući i AI, kako biste riješili neki poslovni problem?

Moram priznati da još nisam počela koristiti AI u svom poslovanju, ali sam svjesna da je to današnji trend i da se moram prilagoditi tržištu, s obzirom na to da svi ti alati zaista olakšavaju i ubrzavaju poslovne procese. Kako sam, uz prodaju, zadužena i za dio marketinga, neki od kreativnih digitalnih alata koje svakodnevno koristim su Canva, Google Analytics i mnogi drugi za uređivanje digitalnog sadržaja za društvene mreže.

“Bitno mi je uvijek imati plan u životu. Svjesna sam da se neki planovi mogu izjaloviti, ali oni su tu da me usmjeravaju i vode, a ne da ih slijepo slijedim.”

Koji je najluđi marketinški trik ili trik u prodaji koji ste ikada čuli ili koristili, i je li bio uspješan?

Prodajni trik koji je za mene uvijek bio nekakva zvijezda vodilja jest postaviti se u „cipele“ ili bolje rečeno, u glavu krajnjeg kupca, bilo da se radi o B2B ili B2C kupcu. Taj pristup koristim u pregovorima i kada se prvi put susretnem s HoReCa kupcem. Prvo što pomislim jest što bi meni kao kupcu bilo bitno i kakva bi me komunikacija na prvu osvojila da se odlučim postati vjerni kupac. Na taj način moji su pregovori uspješniji, a suradnici zadovoljni.

 

Ako biste mogli imati bilo koju slavnu ličnost kao člana vašeg tima, tko bi to bio i zašto?

Možda će zvučati neobično, ali u naš marketing tim dovela bih poznatog umjetnika Salvadora Dalija. Zašto baš njega? Neki bi ga nazvali bizarnim, drugi inovativnim. U današnje vrijeme, po meni, više nema prave inovativnosti nego kopiranja susjeda i nekakvog slijeda već sigurnih, uspješnih koraka. Dali je bio umjetnik koji je definitivno razmišljao izvan svojih okvira i koji je bio preteča nečega novog. Zato mislim da bi nam trebalo takvo iskustvo i energija kako bismo stvorili nešto novo i kreativno.

Na koji projekt ili suradnju ste najponosniji?

Najponosnija sam na otvaranje šezdesetak klijenata i proširenje HoReCa tržišta diljem cijele Dalmacije i dijelom Istre. Još jedan od zanimljivih projekata bilo je otvaranje Dida Boža dućana u didinoj rodnoj kući u Vodicama. Cijeli projekt, od uređenja i ambijenta do tradicionalne priče, osmišljen je od strane kolegice i mene te stručnjaka za uređenje.

 

Koji su po Vama najvrjedniji benefiti koje poslodavac može ponuditi radniku danas? Je li to opcija rada na daljinu, četverodnevno radno vrijeme ili nešto treće?

Smatram da je financijska podrška i dalje jedna od najvažnijih, ali da milenijalce i novije Z generacije najviše motiviraju ostali benefiti. Vjerujem da je četverodnevno radno vrijeme za većinu zaposlenika motivirajuće i da bi taj način rada trebale primijeniti sve veće tvrtke. Razni benefiti poput sistematskih pregleda, sportskih članskih iskaznica i bonusa dodatno su pozitivni jer zaposlenici svakim danom traže nešto više i drugačije. Ovo je odličan način kako s malim promjenama zadržati kvalitetne zaposlenike, jer ih je svakim danom sve teže pronaći.

 

Koji je Vaš omiljeni način za rješavanje stresa u poslovnom okruženju?

Stres je sve prisutniji u današnje vrijeme, kako u privatnom tako i u poslovnom svijetu. Zbog brzog načina života, velik broj pojedinaca nije ni svjestan koliko stres utječe na svaku sferu njihovog života. Moj način rješavanja stresa je pronaći glavni razlog ili stresor, a onda ga svesti na minimum. Druga bitna stvar su tehnike rješavanja stresa, a to je definitivno postavljanje balansa u životu. Balans olakšava život i čini ga ljepšim. Uz to, stres smanjujem šetnjom na svježem zraku, jogom i druženjem s bliskim ljudima.

 

Koji Vam je idući poslovni ili osobni cilj?

San mi je jednoga dana osnovati vlastiti biznis i biti sama „svoj majstor.“ Buduća uloga majke promijenila je moje planove, ali joj se zaista veselim jer vjerujem da ću i iz ove nove uloge naučiti nešto novo što ću moći primijeniti u poslovnom svijetu. Plan mi je kroz koju godinu otvoriti tvrtku u koju ću primijeniti dosad stečena znanja i vještine. No, neka ostane tajna dok se taj trenutak ne približi. Kao osobni cilj, bitno mi je uvijek imati plan u životu. Svjesna sam da se neki planovi mogu izjaloviti, ali oni su tu da me usmjeravaju i vode, a ne da ih slijepo slijedim.

 

Koje pitanje Vam nikada nisu postavili u intervjuu, ali biste voljeli odgovoriti na njega?

S kojim bih se poslom bavila da nisam završila ekonomiju? Da mogu ispuniti neki san, voljela bih biti glumica. Ono što je zanimljivo jest da u slobodno vrijeme volim glumiti u reklamama ili statirati u filmovima, i to je nešto što me opušta i veseli.

PHOTO: JOANNA PACIOREK