Prehrambena industrija jedna je od najraširenijih i najbrže rastućih industrija na svijetu. Ona podrazumijeva neprekidan razvoj novih tehnologija prerade, provođenje rigoroznih kontrola kvalitete i primjenu naprednih metoda pakiranja i skladištenja. Uvođenjem novih proizvoda i tehnologija prehrambena industrija doprinosi i razvoju poljoprivrede jer osigurava plasman poljoprivrednih proizvoda na tržište.
U zemlji poput Hrvatske gdje je prema podacima Državnog zavoda za statistiku vrijednost otkupa i prodaje poljoprivrednih proizvoda u 2023. iznosila 1 450,8 milijuna eura, prehrambena industrija igra ključnu ulogu u cjelokupnom gospodarstvu. U svijetu se razvojem umjetne inteligencije sve više radi na transformaciji proizvodnih procesa unutar prehrambene industrije, no slijedi li i Hrvatska takve trendove?
Neke od najvažnijih primjena AI-a u prehrambenoj industriji su povećanje prinosa usjeva, predviđanje potrošnje i izrada personaliziranih jelovnika, napredna kontrola kvalitete, razvoj novih okusa u industriji pića te smanjenje otpada od hrane.
Kompanije poput Nestléa, McDonald’sa i Unilevera prepoznale su brojne prednosti umjetne inteligencije i uvelike ih iskorištavaju. Primjerice, Carlsbergov projekt nazvan Beer Fingerprinting u suradnji s Microsoftom koristi senzore za raspoznavanje nijansi u okusima piva. Projekt ima za cilj smanjiti vrijeme potrebno za razvoj novih piva za oko 30 %, čineći proces bržim i jeftinijim u usporedbi s tradicionalnim metodama.
Najnoviji trendovi na tržištu pokazuju da ni Hrvatska ne kaska previše za svjetskim prehrambenim gigantima, a to pokazuje i Boogie Technology, tvrtka branda Boogie Bakery čiji su pekarski proizvodi osvojili tržište. Tvrtka je usmjerena na automatizaciju i skaliranje sourdough proizvodnje, a već neko vrijeme rade na razvijanju uređaja kao što su fermentori koji omogućuju pametniju kontrolu fermentacijskih procesa, a sve to u cilju stvaranja naprednih rješenja za prehrambenu industriju s pomoću umjetne inteligencije. S obzirom na to da se proizvodi navedene tvrtke šire na američko tržište, a da njihova sourdough peciva možete pronaći na letovima američkog Delta Airlinesa, zasigurno ćete se složiti da su pravi ambasadori hrvatske prehrambene industrije.
Promatrajući svjetske trendove koji idu toliko daleko da koriste robote u procesu pakiranja proizvoda, očigledno je da je Hrvatska na samom početku implementacije umjetne inteligencije u prehrambenoj industriji. Iz primjera Boogie Bakeryja očito je da znanja i ideja ne nedostaje, no na velikim je tvrtkama da preuzmu inicijativu i počnu dublje istraživati i upotrebljavati mogućnosti koje pruža AI. Time bi se osigurala veća učinkovitost i konkurentnost na tržištu, unaprijedila proizvodnja te smanjili troškovi i otpadi. Korištenje naprednih tehnologija također bi omogućilo bolju prilagodbu potrošačkim trendovima i poboljšanje kvalitete proizvoda, čime bi hrvatski brendovi mogli konkurirati na međunarodnim tržištima koja žude za autentičnim, tradicijskim proizvodima kojima Hrvatska obiluje.