Obvezno auto osiguranje zakonska je dužnost svakog vozača, a vjerojatno ne postoji vozač koji se nije bar jednom susreo s potrebom da isto iskoristi. Bilo da je riječ o manjoj ogrebotini na parkingu ili ozbiljnijem sudaru, osiguranje služi kao financijski oslonac u trenucima kada su stres i šteta već dovoljno veliki. No, sustav koji se temelji na povjerenju – između osiguranika, osiguravatelja i pravnog okvira – sve češće postaje meta onih koji u njemu vide priliku za zaradu. Prijevare u osiguranju nisu novost, ali ono što jest – i što zabrinjava – je način na koji se one sada provode: brzo, sofisticirano i često uz pomoć umjetne inteligencije.
Rezultati istraživanja Davida Bircha i Stevea Pannifera iz Consult Hyperiona pokazuju iznenađujuć podatak da je čak 42,5 % detektiranih prijevara (bilo da se radi o autoosiguranju, medicinskom osiguranju ili financijskom sektoru) uključivalo uporabu umjetne inteligencije. S obzirom na to da se radi o doista ogromnom broju, sigurno se pitate kako je to moguće.
Kada su u pitanju prometne nesreće, napredak tehnologije omogućio je kriminalnim skupinama i pojedincima da kreiraju uvjerljive fotografije štete, da manipuliraju dokumentima ili čak kreiraju deepfake videozapise koji simuliraju prometne nesreće.
Primjerice, osoba prijavi sudar na parkiralištu i priloži fotografije, izjavu „svjedoka“ i snimku nadzorne kamere. Na prvi pogled sve izgleda uvjerljivo, ali stručnjaci primijete nepravilnosti: automobil ima koji far više, a registarska pločica ne odgovara onome što je propisano u Republici Hrvatskoj – jasan znak da su dokazi manipulirani umjetnom inteligencijom. U stvarnosti, vozilo je oštećeno negdje drugdje, a cijela priča digitalno konstruirana. Zahvaljujući dostupnim AI alatima, ovakve prijevare više nisu rezervirane samo za profesionalce – sve su češće i sve sofisticiranije – i dostupne baš svima.
S obzirom na brzinu kojom se razvijaju metode prijevare, osiguravatelji su prisiljeni ulagati u vlastitu tehnologiju – ne samo za bržu obradu zahtjeva, nego i za prepoznavanje takvih manipulacija. Zanimljivo je da se za otkrivanje prijevara kreiranih umjetnom inteligencijom koristi upravo AI. Pa tako algoritmi prepoznaju neprirodne sjene, nelogične odraze, znakove digitalne manipulacije pa čak i sumnjive obrasce ponašanja korisnika. Uz tehnologiju, važna je i suradnja – razmjena podataka između osiguravatelja, edukacija zaposlenika i razvoj zajedničkih alata za prepoznavanje sumnjivih zahtjeva.
Prijevare u autoosiguranju više nisu ograničene na izmišljene svjedoke ili prenapuhane troškove popravka. Ulaskom umjetne inteligencije na scenu, cijeli proces postaje sofisticiraniji, brži i – naizgled – uvjerljiviji. No, isto tako, osiguravatelji ne stoje po strani i pametno koriste umjetnu inteligenciju upravo za detekciju takvih prijevara. To pokazuje da su edukacija i praćenje tehnoloških noviteta ključ opstanka industrije osiguranja, jer samo educirani djelatnici moći će izaći na kraj sve većem broju pokušaja prijevara.