Lider on the radar: Tomislav Bilić, Inchoo

Lider on the radar: Tomislav Bilić, Inchoo
Upoznajte Tomislava Bilića, osnivača i CEO-a Inchooa – lidera koji vjeruje u autentičnost i pragmatičan pristup, uz odlučnost u nesigurnim trenucima. Kao najvrjedniju edukaciju ne ističe diplomu, već bez razmišljanja bira – Brucea Dickinsona. Ne kao pjevača Iron Maidena, već kao lidera čiji je govor na konferenciji u Barceloni 2018. promijenio njegov pogled na donošenje odluka kad je najteže. Danas razvija Hootify, prvu Inchoo eCommerce platformu, kao kulminaciju više od 15 godina iskustva u web razvoju. Nakon dugogodišnjeg samostalnog vođenja tvrtke, sada aktivno traži partnera ili suvlasnika s kojim bi zajednički oblikovao strateški razvoj Inchooa i budućih poslovnih pothvata. U poslu ga fascinira kako ljudi razmišljaju, kako se mijenjaju i kako stvaraju. A u osobnom životu, njegov najvažniji cilj je jednostavan, ali dubok: jednog dana biti otac s kojim se sinovi žele družiti – ne iz obaveze, već iz srca. I upravo u toj jednostavnosti, Tomislav otkriva svoj najdublji uspjeh.

Možete li podijeliti neke ključne događaje ili prekretnice u svom karijernom putovanju koje su oblikovale Vaš stil vođenja?

Tijekom više od 20 godina poduzetničkog iskustva prošao sam kroz sve faze rasta – od “one-man banda” koji samostalno izrađuje online trgovine do vođenja tima od 50+ ljudi. Bilo je mnogo prekretnica, ali ako bih morao izdvojiti nekoliko ključnih, rekao bih da su me najviše oblikovale tri stvari: razvoj i odlazak iz prve vlastite tvrtke (Escape), osnivanje Inchooa i – možda najvažnije – suočavanje s činjenicom da i najuspješnije poslovne formule s vremenom zastare.

Još kao dijete, tijekom Jugoslavije, s roditeljima sam na osječkim tržnicama prodavao robu iz Trsta i Istanbula. To su bila moja prva iskustva u trgovini, gdje sam vrlo rano naučio što znači raditi s kupcima, pregovarati i biti na terenu. Tada nisam znao da će mi to kasnije oblikovati cijelu karijeru. No, kad bolje razmislim, taj štand na pijaci bio je moj prvi CRM sustav.

Koja je najvažnija promjena koju ste implementirali kao lider i kako je to utjecalo na Vašu organizaciju?

Trenutno prolazimo kroz možda i najzahtjevniju fazu dosad – transformaciju iz klasične uslužne agencije u tvrtku koja razvija vlastita eCommerce rješenja. To nije samo promjena ponude, već promjena načina razmišljanja. Godinama smo uspješno funkcionirali unutar jasno definiranih tržišnih okvira, gdje je fokus bio na isporuci developerskih usluga po projektima. Danas, kada želimo klijentima nuditi gotova rješenja, moramo se mijenjati iznutra – u načinu razmišljanja, prodaji, procesima, pa i u kulturi tima.

Nije lako. „Ako nije pokvareno, ne diraj“ udobna je filozofija. Ipak, ona nije održiva kad tržište promijeni smjer. Vjerujem da tu liderstvo zaista dolazi do izražaja – u sposobnosti da tim povedeš kroz promjenu koja je nelagodna, ali nužna. I da pritom više puta nego što si mislio objasniš zašto je to važno.

 

Koja je Vaša omiljena tehnika za motiviranje svojeg tima u teškim trenucima?

Nisam od onih koji po uredu hodaju s megafonom i drže motivacijske govore. Kad su vremena teška, moj pristup motivaciji je prilično prizemljen: iskrenost + kontekst + zajednički cilj.

Otvoreno komuniciram gdje se nalazimo i zašto je situacija takva. Ljudi nisu djeca – ako im objasniš širu sliku i priznaš da stvari nisu idealne, većina će to cijeniti više nego da pokušavaš prodati sunce dok vani grmi. Trudim se stvoriti kulturu u kojoj ljudi nisu samo promatrači krize, nego aktivni sudionici u njezinu rješavanju. Pitam za mišljenje, tražim povratne informacije i prijedloge rješenja. Onima koji pokažu inicijativu i donesu konkretne rezultate dajem priznanje – i nagradim na odgovarajući način.

Možete li opisati situaciju kada ste se suočili s neuspjehom i kako ste ga prevladali?

U ranim fazama karijere svaki sam poslovni neuspjeh doživljavao vrlo osobno. Ako bi neki projekt propao, zaposlenik dao otkaz ili klijent bio nezadovoljan, nisam to promatrao kao izazov poslovnog procesa, nego kao vlastiti neuspjeh. Propitivao bih svoje vrijednosti, načela, pa i cijeli smisao onoga što radim. U glavi mi se nije raspadao samo projekt – nego često i moj identitet.

S vremenom sam naučio gledati neuspjeh iz drukčije perspektive. Shvatio sam da je svaka pogreška zapravo prilika za iskren razgovor sa samim sobom: “OK, ovo nije bilo dobro. Što ćeš promijeniti za dalje?”  Taj trenutak između poraza i odluke kako dalje – to je prostor u kojem vjerujem da se lideri najviše razvijaju. Nećemo se lagati – i dalje ne volim neuspjehe, ali ih danas doživljavam puno prirodnije. Kao sastavni dio posla. Više nisu prijetnja mojoj vrijednosti, nego signal da nešto treba mijenjati.

 

Imate li neku knjigu za preporučiti?
Jack Welch: Winning

Winning Jacka Welcha je svojevrsni priručnik za donošenje poslovnih odluka, ali pisan iz perspektive nekoga tko je proveo nekoliko desetljeća u poduzetništvu vodeći tvrtke svih veličina. Njegov stil je izravan, pragmatičan i često brutalan, a to knjizi daje vrijednost jer se ne skriva iza teorija, već govori iz konkretne prakse.

Ako biste mogli imati bilo koju slavnu ličnost kao člana Vašeg tima, tko bi to bio i zašto?

Izabrao bih Keanua Reevesa zato što mi se čini kao osoba koja spaja dvije rijetke osobine: vrhunsku profesionalnost i potpunu ljudskost. U intervjuima i situacijama izvan kamera vidiš osobu koja nije opterećena egom, koja zna slušati, ima svoj stav i iznimno je posvećena onome što radi. To su kvalitete koje cijenim i pokušavam graditi u svojoj organizaciji. Uz to, volio bih vidjeti kako bi Keanu reagirao na jedan dobar Magento bug u petak poslijepodne. 🙂 U svakom slučaju, volim ljude koji ne moraju biti najglasniji u prostoriji da bi imali najveći utjecaj. A to je stil koji, vjerujem, stvara najbolju radnu kulturu – bila to slavna osoba ili ne.

"Vjerujem da liderstvo najviše dolazi do izražaja u trenucima kada treba povesti tim kroz promjenu koja je nelagodna, ali nužna. Taj trenutak između poraza i odluke kako dalje prostor je u kojem, po meni, lideri najviše rastu."

Koje pitanje Vam nikada nisu postavili u intervjuu, ali biste voljeli odgovoriti na njega?

„Što znači ‘Inchoo’?“ Haha, šalim se. Ovo pitanje se postavi gotovo uvijek. Ovaj put neću odgovoriti. Neka čitatelji istraže. 🙂

Što bi za tebe bio životni uspjeh?

Otac sam tri sina. Uspjeh bi za mene bio da se moji sinovi, kad odrastu, iskreno žele družiti sa mnom.
Ne zbog obaveze. Ne zato što “tako treba”. Nego zato što im je to prirodno, ugodno i vrijedno. Ako se jednog dana, kad budu imali svoje obitelji i poslove, sjete nazvati me samo zato što im je drago – onda znam da sam napravio nešto jako dobro. Ne samo s njima, već i sa sobom.

Koji Vam je idući poslovni ili osobni cilj?

Moj idući veliki cilj, nakon više od 15 godina rada na projektima za druge, jest razviti prvi prepoznatljiv vlastiti proizvod. Taj put upravo kreće kroz Hootify – eCommerce platformu koju razvijamo unutar Inchooa. Cilj je ponuditi bogato, stabilno i skalabilno rješenje za web trgovine koje žele ozbiljan start bez nepotrebne kompleksnosti. Hootify je Inchoo iskustvo pretočeno u proizvod. To mi je osobno i profesionalno vrlo važan iskorak.

Osim toga, nakon dugog razdoblja solo poduzetništva, sve više osjećam želju da sljedeće korake ne radim sam. Volio bih imati partnera ili suvlasnika koji bi sa mnom zajedno oblikovao poslovni razvoj.

PHOTO: ANTONIO JURLINA